Lese mer? 

Her finner du både mer om teoretisk forankring og innspill på hvordan teori kan omsettes til praksis. Som pedagoger verdsetter vi begge deler, men for barn og unge som skal lære er det hva vi gjør i praksis som er aller viktigst. Tips og eksempler du finner her har en teoretisk basis. Når du også har satt deg inn i teorien, kan du tryggere endre og tilpasse det du finner, slik at det blir ditt, og kan spisses til elevene du jobber med. Kom gjerne tilbake med dine egne eksempler. Om du vil, publiserer vi gjerne på denne sida. 

Du har kommet hit via link i nedtrekksmenyen øverst på nettsida. Vi prøver å få denne “veien” til å fungere, men har ikke lyktes helt godt med det. Ønsker du faglig input, finn det under temaene du finner på framsida mens vi jobber med å utvide denne “veien”.

Handskrift eller PC-skrift? 

“Håndskrift er et grunnleggende kommunikasjonsmiddel i samfunnet vårt. Det er viktig å jobbe systematisk med å utvikle elevenes håndskrift” – heiter det på nettsida til Skrivesenteret.

Vidare skriv dei: Ragnheidur Karlsdottir, professor i pedagogikk ved NTNU, sier det er hipp som happ om elevene lærer løkkeskrift eller stavskrift. «Det er ingen forskjell mellom de to skriveformene på hvor gode elevene blir til å skrive. Vi ser faktisk ingen forskjell i funksjonaliteten – altså hvor fort og pent de skriver» (Drammens Tidende, september 2012).

Nationalt videncenter for læsning publiserer tidsskriftet Viden om Literacy, og dei har via eit heilt nummer til tema skrift.

Les meir om korleis vi kan gjere det lett for borna å lære handskrift. 

Les mer om test og kartlegging

Publiserte artikler om PASS-teorien og CAS2-testen.
Les mer om PASS-teorien et alternativ til psykometrisk basis for å forstå intelligens. I PASS-teorien er evner forstått som kognitive prosesser.

Bokmelding: Essentials of CAS2 Assessment

Dynamisk kartlegging

 

Ta gjerne kontakt om du har spørsmål, eller om det er noe du vil drøfte