Mal for IOP

Verktøy for utarbeiding av IOP

Når du arbeider med IOP kan det være nyttig med en analyse av de opplæringsmålene som skal ligge til grunn for arbeidet med individuell tilrettelegging for eleven. De aktuelle opplæringsmålene kan være en spesifisering av eller en erstatning for klassens plan, alt etter hva som ligger i vedtaket om individueklt tilrettelagt opplæring. Hva må alle kunne for å….?  Vi trenger også å vite hva vår elev mestrer og hva som må jobbes med. Det eleven mestrer roper vi hurra for, det eleven ikke mestrer må vi legge inn i planen som læringsmål. Her har vi lagt inn et skjema som kan være til hjelp for en slik analyse. Gratis nedlastning, bokmål og nynorsk, linker nederst på siden.

Vi har også laget en mal for IOP, tilpasset tidligere mal fra Udir. Når du sammenligner vil du ogå finne forskjeller. Hensikten med vår mal er at de arkene som gjelder innholdet i  den tilrettelagte opplæringa  skal fungere best mulig som et arbeidsredskap. Der finner vi igjen det vi skal gjøre, og der noterer vi når  læringsmål er nådd. Det betyr at vi går et steg videre i analysen, og legger inn et mer detaljert nivå. Vi håper dette vil bidra til at IOP’en er et redskap som er i jevnlig bruk, som redskap for ukeplanlegging. For de konkrete målene har vi lagt inn læremidler, metode og evaluering. Ark 2 og eventuelt ark 3 kopieres slik at det blir plass til alt IOP’en skal omfatte. Gratis nedlastning, bokmål og nynorsk, linker nederst på siden.

Malen er basert på egen erfaring gjennom mange år, både som lærer, spesialpedagog og PP-rådgiver. Det har fungert veldig godt, og bidratt til en spesialundervisning som “virker”. Nå håper vi det kan være like nyttig for individuelt tilrettelagt opplæring. Det største arbeidet er analyse av læringsmål, men når en har gjort dette et par ganger er det ikke så krevende lenger.

Ta gjerne kontakt for veiledning – eller be om kurs.

Når vi skal lage IOP og planlegge individuelt tilrettelagt opplæring er det nyttig å ha informasjon  om elevens typiske måter å lære på. Hvilket mønster av kognitiv styrke og vanske skaper spesifikke behov i opplæringen for denne eleven? .
Mer om dette  finner du ved å følge linken til denne artikkelen fra Psykologi i kommunen, september 2018.