PASS Neurocognitive basis
for inclusive eduaction
![PASSie logo uten tekst](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2022/05/PASSie-logo-uten-tekst.jpg)
PASSie-prosjektet, er et Erasmus+ prosjekt med prosjektpartnere fra University of Cyprus, National and Kapodistrian University of Athens, DYS-Centrum Praha, Skolutvecklarna i Sverige, med Pedverket Kompetanse, Norge, som koordinator. Her kan du lese mer om bakgrunnen for prosjektet. En hovedaktivitet i prosjektet er PASSie-konferansen i Oslo 8.-9. september 2022. Link til program og påmelding finner du nederst på siden.
Salamanca-erklæringen fra 1994, FNs «White Paper» for inkluderende opplæring, slår fast at alle barn og unge har rett til å ha utbytte av opplæringen i en inkluderende skole. I paragraf 2 heter det:
- Every child has a fundamental right to education, and must be given the opportunity to achieve and maintain an acceptable level of learning
- Every child has unique characteristics, interests, abilities and learning needs
- Education systems should be designed and educational programmes implemented to take into account the wide diversity of these characteristics and needs
- Those with special educational needs must have access to regular schools which should accommodate them within a childcentered pedagogy capable of meeting these needs
Alle barn og unge lærer ikke på samme måte. PASS-teorien planning-attention-simultaneous-successive, er et analyseredskap som hjelper oss å forstå likheter og ulikheter i barns læring, og hvordan disse er relatert til vansker med å nå viktige utviklings- og læringsmål. “Vi får nye briller å se barna med”, sier lærere som har lært om PASS-prosessene og hvordan de henger sammen med barnas læring. Slik blir det lettere å se hva som ligger bak ulikhetene i en klasse, og møte de ulike behovene i den ordinære opplæringen. Det kan gjøre behovet for spesialundervisning mindre.
![PASS band](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2022/05/PASS-band-e1652878238887.png)
Planleggingsprosesser
![classroom-658002_1920](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2019/01/classroom-658002_1920-e1652861777740.jpg)
Når vi skal gjøre noe
Oppmerksomhet
![I can see a round shape (1)](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/I-can-see-a-round-shape-1.jpg)
Når vi legger merke til noe
Simultane prosesser
![continents-puslespel](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/continents-puslespel-1.jpg)
Når vi får “det store bildet” og ser sammenhenger
Suksessive prosesser
![E73A2379-B647-4BE7-98C8-938CD5DEF74A_1_201_a](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2022/05/E73A2379-B647-4BE7-98C8-938CD5DEF74A_1_201_a.jpeg)
Når vi oppfatter det som kommer i rekkefølge
PASS-teorien ble utviklet av Jack Naglieri og J.P. Das, med basis i Alexander Lurias forskning. I omfattende forskning fra 1970 til 1994, da PASS-teorien ble publisert, ble det funnet relasjoner til lærevansker på ulike områder og til ulike diagnoser. Denne type forskning pågår fortsatt i ulike forskningsmiljøer verden rundt, og bekrefter det som allerede Luria hevdet; disse typene av prosesser er grunnleggende i all mental aktivitet hos mennesker. Noe av denne forskningen ble presentert på PASSie-konferansen 8.- 9. september.
Mange PP-rådgivere kjenner PASS-teorien gjennom evnetesten CAS2, Cognitive Assessment System, som nettopp gir en PASS-profil som viser eventuell styrke og vanske når det gjelder disse prosessene. Men PASS-teorien har en betydning langt ut over spesialundervisning og spesialpedagogisk hjelp.
PASS-teorien kan bidra til at prosessvansker gjenkjennes og kan møtes. Den gir også muligheter for å identifisere prosesskrav i viktige læreoppgaver, slik at disse kan undervises på måter som aktiviserer alle prosessene, og gir læringsstøtte til barn med ulike typer prosesseringsvansker.
PASSie-prosjektet er et ERASMUS+ prosjekt med partnere fra Hellas, Kypros, Tsjekkia, Sverige og Norge.
![Skjermbilde 2022-06-27 kl. 13.54.44](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2022/06/Skjermbilde-2022-06-27-kl.-13.54.44.png)