ØV og LÆR

ØV og LÆR er en rekke spill som er laget for å øve på å lære å lære (ANNA), på å automatisere leseferdigheter (100 og Grafem) på å automatisere antallskombinasjoner (Addis, Sub og Multi) og på å lese klokka digitalt, på urskive og med tekst (Klokka).

Alle spillene er utviklet for å møte behov hos elever vi har møtt. Noen barn trenger å øve litt ekstra. Da er det godt å kunne tilby aktiviteter som er kjekke å holde på med, samtidig som de bidrar effektiivt  til læring.

Et bordspill er noe å ta i handa, og det er til å spille sammen med noen som sitter ved samme bord. For alle spillene i ØV og LÆR-serien er det et poeng at barna ikke bare skal finne rett brikke, de skal også bruke språket aktivt.  Når de  benevner det de ser på kortet,  bidrar den språklige bevisstgjøringen til dybdelæring.

Kjøp alle spillene

ØV og LÆR ANNA gir øvelse i analytisk kodingsprosess – å lære å lære.

 

ANNA-spilllene gir øving i analyse og grunnlag for å abstrahere. Når en benevner form, farge, antall og andre “superkategorier” tvinges en til å styre oppmerksomheten mot egenskapen det gjelder. Det er spennende å se hvilken øverføring dette gir, og hvordan barna ganske kjapt spontant styrer oppmerksomheten på en mer bevisstgjort måte. Dette støtter prosesser i fremre del av hjernen, slik som planlegging og andre eksekutive funksjoner.
Du vil også se at dette er en motiverende aktivitet.

Settet består av ti spill, med stigende progresjon. De to første har flateformer med ulike farger, spill to har også antall som noe å legge merke til. Spill 3, 4 og 5 gjelder linjeformer i ulik stilling og ulike antall. Dette gir overføring både til å gjenkjenne og forme bokstaver. Spill sju gjelder størrelse og plassering, og de tre siste spillene har med bokstavanalyse på ulike måter.
Instruksjonsark på bokmål og nynorsk følger med spillet.

Kjøp ANNA

ØV og LÆR blå serie gir øving for å automatisere leseferdigheter

 

ØV og LÆR blå serie er kombinerte lotto- og memoryspill som bidrar til å automatisere leseferdigheter. Instruksjonsark med tekst på bokmål og nynorsk følger med hvert spill.

GRAFEM har sju spill som bidrar til å automatisere sammensatte grafemer (konsonantforbindelser). Hvert spill har 16 ord med en spesifikk kombinasjon (tr- kr- sk- skr- kn- kj- skj-). Grafemene er valgt med tanke på automatisert avkoding. Det har vært spennende å se hvordan barn som lærer bevissthet om ett sammensatt grafem, og jobber med det til det er automatisert, også overfører denne kunnskapen til andre sammensatte grafemer.

Se eksempel som bidrar til å bevisstgjøre sammensatte grafemer.

Kjøp GRAFEM

100 har sju spill som bidrar til å automatisere lesning av de 100 mest brukte ordene. De 112 er med i spillet – 16 ord i hvert, og med de hyppigste 16  i spill 1.

Det er påvist at disse ordene utgjør rundt 30 % av de fleste tekster. Å ha automatisert dem slik at de kan leses ortografisk vil derfor lette prosessen med å lære seg å lese med flyt og forståelse.

Noen få av disse ordene er ulike på nynorsk og bokmål, pass derfor på å få rett målform om du ønsker å bestille 100-spillene.

Kjøp 100-spillene BOKMÅL

Kjøp 100-spillene NYNORSK

ØV og LÆR grønn serie for å øve grunnleggende matematikkferdigheter og klokka

For å mestre matematikk må en kjapt kunne hente fram antalls-kombinasjoner fra langtidsminnet. Det gjelder for eksempel å vite, uten å telle etter, at to pluss tre er fem. Regnelotto og minnespill gir trening i slike antallskombinasjoner, samtidig som det er gøy og sosialt å spille. Det  å si antallskombinasjonene høyt aktiviserer viktige læreprosesser, og dette er en del av spillet.
Instruksjonsark på bokmål og nynorsk følger med spillene.

Bordspill gir en annen type aktivitet enn spill på skjerm. Motorikken i hendene brukes på en annen måte, og når flere spiller sammen gir det mening av en må bruke stemme. Når spillet innebærer verbaliserig skjer det en bevisstgjøring som er en viktig læreprosess som bidrar til automatisering.
Instruksjonsark på bokmål og nynorsk følger med hvert spill.

ADDIS har sju spill som bidrar til å automatisere addisjonskombinasjoner i antallsområdet 1-20. Hvert spill kan brukes både som memory- og lotto-spill.  ADDIS 1-4 har figurer og tall, de andre har bare tall. Spillene har stigende vanskegrad.
Hvert spill har instruksjonsark på bokmål og nynorsk.

Esken inneholder:
ADDIS 1   Trening i addisjonskombinasjoner for antallene fra to til ni
ADDIS 2   Trening i addisjonskombinasjoner for antallene fra tre til ni
ADDIS 3   Trening i addisjonskombinasjoner for antallene fra åtte til elleve
ADDIS 4   Trening i addisjonskombinasjoner for antallene fra åtte til elleve
ADDIS 5   Trening i addisjonskombinasjoner for antallene fra elleve til tjue
ADDIS 6   Trening i addisjonskombinasjoner for antallene fra elleve til nitten
ADDIS 7   Trening i addisjonskombinasjoner for antallene fra tretten til atten

Kjøp ADDIS

SUB har seks spill som bidrar til å automatisere subtraksjonskombinasjoner i antallsområdet 1-20. Hvert spill kan brukes både som memory- og lotto-spill. Spillene har stigende vanskegrad. SUB 1-3 har figurer og tall, de andre har bare tall.
Hvert spill har instruksjonsark på bokmål og nynorsk.

Esken inneholder:
SUB 1   Øving i subtraksjonskombinasjoner  < 10, der subtrahend er 1 eller 2
SUB 2   Øving i subtraksjonskombinasjoner  < 10, der subtrahend er 2, 3, 4 eller 5
SUB 3  Øving i subtraksjonskombinasjoner < 10, der minuend er  7, 8, 9 eller 10
SUB 4  Øving i subtraksjonskombinasjoner der minuend er 11 eller 12
SUB 5  Øving i subtraksjonskombinasjoner der minuend er 13 eller 14
SUB 6  Øving i subtraksjonskombinasjoner der 14 minuend 19

Kjøp SUB

MULTI  gir øvelse i gangetabellene og  bidrar til å automatisere multiplikasjonskombinasjoner fra 2-gangen opp til 9-gangen.. Hvert spill kan brukes både som memory- og lotto-spill.
Spillene har stigende vanskegrad.
Hvert spill har med instruksjonsark på bokmål og nynorsk.

Esken inneholder:
MULTI 2    Øving i multiplikasjonskombinasjoner, 2-gangen
MULTI 3    Øving i multiplikasjonskombinasjoner, 3-gangen
MULTI 4    Øving i multiplikasjonskombinasjoner, 4-gangen
MULTI 5    Øving i multiplikasjonskombinasjoner, 5-gangen
MULTI 6    Øving i multiplikasjonskombinasjoner, 6-gangen
MULTI 7    Øving i multiplikasjonskombinasjoner, 7-gangen
MULTI 8    Øving i multiplikasjonskombinasjoner, 8-gangen
MULTI 9    Øving i multiplikasjonskombinasjoner, 9-gangen

Kjøp MULTI

KLOKKA er spill laget for ØV og LÆR serien for å hjelpe barn til å ”lære klokka”. De fem spillene gir språklig bevissthet og trening i tidspunkt knyttet til hel time, halv time, kvart over og kvart på og ti på hel og ti på halv. Urskive som viser tidspunktet kombineres med digitalt symbol (tall), og i tekst. Hvert spill kan brukes både som memory- og lotto-spill, slik at urskiver som viser ulike tidspunkt kombineres med tekst (eksempel: kvart over åtte) og tall (eksempel: 8.15). Spillene har stigende vanskegrad.
Hvert spill har instruksjonsark på bokmål og nynorsk.

Esken inneholder:
KLOKKA 1         Øving i klokkeslett/ tidspunkt, hel og halv time
KLOKKA 2         Øving i klokkeslett/ tidspunkt, kvart på og kvart over
KLOKKA 3         Øving i klokkeslett/ tidspunkt, ti på, ti på halv
KLOKKA 4         Øving i klokkeslett/ tidspunkt, ti over, ti over halv
KLOKKA 5         Øving i klokkeslett/ tidspunkt, miks

Kjøp KLOKKA