Grunnlaget desimalsett
Utviklet av Pedverket Kompetanse, basert på erfaring med elever som er henvist for matematikkvansker.
Materiellet er laget av tre og produsert i snekkerverkstedet, Bergen fengsel.
Når barna får regne “på ekte” blir matematikk lett for alle!
De fleste skoler bruker mye konkreter når barna skal lære om enere og tiere, og det er det bare å fortsette med! Med et tilfang av tiere, hundrere og tusenere i alle klassserom, ville elevene kunne regne “på ekte” når det blir snakk om addisjon og subtraksjon med tierovergang også. Slik kan vi sørge for at matematikk blir noe mer enn å manipulere med tallsymboler, og huske alle de ulike utregningsmåtene.
Det er ikke mye som er like motiverende som “AHA-opplevelsen”. Nå forstår jeg! Var det sååå lett? Det kan barna oppleve også når de skal regne med desimaltall. Om vi bruker “tusen-kuben” til ener, så har vi plutselig en bråte tideler. hundredeler og tusendeler; og kan jobbe konkret for å finne ut av både addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon.
Det er god grunn til å sørge for et desimalsett eller noe lignende i hvert klasserom!
Grunnlaget desimalsett består av:
100 centimeterkuber
100 desimeterstaver
10 kvadratdesimeterplater
4 desimeterkuber
Veileder for bruk
Veilederen som følger med har med detaljerte eksempler på opplegg for å forstå og regne med enheter i titallsystemet, inklusive desimal-enheter.
Det er vist eksempler for de ulike regneartene.
Desimalsettet kan også brukes sammen med oppgaver fra lærebok eller ipad.
Med slikt materiell kan elevene jobbe med antall i stedet for tall-symboler. Det gir nye muligheter for elever som strever med matematikk.
Når det er vanskelig å skille mellom 15 og 51 Å bygge antall med tiere og enere.
Når “plussing” er vanskelig. Addisjon med tosifra tall..
Når det er vanskelig å “minuse”. Subtraksjon med tosifra tall. (Kommer)
Hva er egentlig “ganging”? Multiplikasjon som gjentatt addisjon (Kommer)
Multiplikasjon med flersifra tall )Kommer)
Multiplikasjon – å se sammenhenger. (Kommer)
Når vi skal dele. Divisjon med enere og tiere (Kommer)
Når vi skal dele – å se sammenhenger. (Kommer)
Å regne med desimaltall (Kommer)
Kanskje oppdager du elever som har “hull” når det gjelder begreper?
GRUNNLAGET begrepsundervisning
Grunnleggende begreper gir en person muligheter for å forstå. Det gjelder begreper som det er vanlig å fokusere på: form, farge, størrelse, men det gjelder også begreper om plass, stilling, mønster, symboler, og mange flere. Vi bruker ord som generalisering, noe som betyr å oppdage likheter og forskjeller. Alle regnestykker der vi “plusser” har noe felles, de er like i noe. Grunnleggende begreper gjør det lettere å oppdage og sette ord på likheter og forskjeller. GRUNNLAGET begrepsundervisning har opplegg og materiell for å lære slike begreper med forankring i virkeligheten og med språket som støtte. Sørg for at elevene har basis for læringa si – det har stor betydning både for faglig og emosjonell utvikling.
Ta gjerne kontakt om det er noe du vil drøfte. Epost: post@pedverket.no Telefon: 92291227