Grunnleggende begrepssystemer – generelle tiltak for å forbygge og møte spesifikke vansker
Relevant for begynneropplæring, spesialundervisning og intensiv opplæring
Et bredt spekter av generelle tiltak står gjerne høyt på agendaen både når det gjelder å forebygge lærevansker, og når det gjelder å støtte elever som strever. Mye av dette gjelder læringsmiljøet som omgir eleven. Det kan være tiltak som å skape et godt og inkluderende klassemiljø, sørge for god klasseledelse, å trygge elever som trenger det, og så videre. Dette er generelt viktig, fordi det gjelder alle barn og unges ytre læringsmiljø, og det påvirker også det vi kan kalle et indre læringsmiljø; elevens psykiske helse, egenoppfatning og følelsesaktivering. Dette området oppfatter vi er godt dekket av ulike fagmiljøer, og som del av læreres kompetanse.
Her fokuserer vi på en annen type generelle tiltak. Elevens indre læringsmiljø omfatter også en kunnskapsbase som er klar for å ta imot og avkode alt det som møter eleven i hverdagen. Dette er individuelt for hver enkelt person, påvirket av de erfaringer personen har gjort i livet sitt, kort sagt alt en har lært og opplevd. Alle typer aktiviteter et barn møter i skolen vil kreve en slags forståelse av situasjonen. Både i lek, lytting, utforsking og andre typer læringssituasjoner kreves det at barna avkoder, og barn som ikke har forutsetningene de trenger, vil fort “dette av lasset”. Å støtte et barns indre læringsmiljø betyr også at vi må legge tilrette for at barna lærer generelle forutsetninger for avkoding.
Innhold
Det Nyborg kalte grunnleggende begreper og begrepssystemer har nettopp slike egenskaper at gir forutsetninger for avkoding, De er generelle på den måten at de er en del av kunnskapen på så uendelig mange områder. De beskriver egenskaper ved, relasjoner mellom og plassering i tid og rom. Å lære dem på en språklig bevisstgjort måte er spesielt viktig for barn og unge som strever med å lære. Listen er basert på Magne Nyborgs BU-modell.
La oss se nærmere på noen av disse grunnleggende begrepene
(Få fram linker ved å dra musepekeren over lista):
Former
Farger
Stillinger
Størrelse/ lengde/ høyde
Plass
Funksjon
Antall
Hele og deler av hele
Lyder (inkl språklyder)
Stoff-art
Stoff-egenskaper
Mønster
Temperatur
Vekt
Smak
Lukt
Bevegelse/ retning/ fart
Tid
Forandring
Verdi
Likheter og ulikheter
Metode
Nyborgs modell for begrepsundervisning er en metode som har vist seg å matche godt med måten vi faktisk lærer på. Dette har spesielt stor betydning for barn som har mindre læringspotensiale, og er i risiko for å få lærevansker. Bildene under viser viktige elementer ved metoden. Hvis dette er helt ukjent vil de fleste ha behov for mer spesifikk kunnskap oml metoden for å bruke den. Les mer om begrepsundervisning her på sida, eller be om kurs.
Les mer om begrepslæring og begrepsundervisning.
Finn materiell for å jobbe med grunnleggende begreper.
Ønsker dere kurs? Kontakt oss via epost eller ta en telefon: 91184610/ 92291227