Grunnleggende begrepssystemer – generelle tiltak for å forbygge og møte spesifikke vansker
Relevant for begynneropplæring, spesialundervisning og intensiv opplæring
Vi er gode på læringsmiljø i norsk skole. Fokus på dette gjennom mange år har gjort “trygghet og trivsel” til noe mer enn et slagord.
Nå må vi bli like gode på elevens “indre læringsmiljø”. Mange elever trenger å “lære å lære”, slik at det blir lettere for dem å nå læringsmål når det gjelder de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og regning. Ikke fordi det er så viktig å nå læringsmål, men fordi dette er ferdigheter som er viktige for å leve et mest mulig selvstendig liv, og delta i et demokratisk samfunn.
Den nye opplæringsloven blankpusser begreper intensiv opplæring. Det gjelder elever som en ser har risiko for å ikke nå slike læringsmål. Intensiv opplæring må være noe annet enn å “rykke tilbake til start” på den ene siden, eller å ha en fristund med lek og spill på den andre. Et alternativ er fokusere på “det indre læringsmiljøet”. Det gjelder elevens evne til å oppdager likheter og forskjeller for å kunne abstrahere og generalisere. Det som skjer “av seg selv” hos de fleste gjør ikke det hos disse elevene. De har heller ikke like lett match når det gjelder å styre oppmerksomheten.
Å få lære grunnleggende analysebegreper kan styrke “det indre læringsmiljøet,” og gjøre en forskjell. Nyborgs BU-modell er skreddersydd for å støtte disse prosessene, og er derfor et godt verktøy i arbeidet med en intensiv opplæring som skaper endring hos eleven.
Innhold
Det Nyborg kalte grunnleggende begreper og begrepssystemer har nettopp slike egenskaper at gir forutsetninger for avkoding, De er generelle på den måten at de er en del av kunnskapen på så uendelig mange områder. De beskriver egenskaper ved, relasjoner mellom og plassering i tid og rom. Å lære dem på en språklig bevisstgjort måte er spesielt viktig for barn og unge som strever med å lære. Listen er basert på Magne Nyborgs BU-modell.
La oss se nærmere på noen av disse grunnleggende begrepene
(Få fram linker ved å dra musepekeren over lista):
Former
Farger
Stillinger
Størrelse/ lengde/ høyde
Plass
Funksjon
Antall
Hele og deler av hele
Lyder (inkl språklyder)
Stoff-art
Stoff-egenskaper
Mønster
Temperatur
Vekt
Smak
Lukt
Bevegelse/ retning/ fart
Tid
Forandring
Verdi
Likheter og ulikheter
Metode
Nyborgs modell for begrepsundervisning er en metode som har vist seg å matche godt med måten vi faktisk lærer på. Dette har spesielt stor betydning for barn som har mindre læringspotensiale, og er i risiko for å få lærevansker. Bildene under viser viktige elementer ved metoden. Hvis dette er helt ukjent vil de fleste ha behov for mer spesifikk kunnskap oml metoden for å bruke den. Les mer om begrepsundervisning her på sida, eller be om kurs.
Les mer om begrepslæring og begrepsundervisning.
Finn materiell for å jobbe med grunnleggende begreper.
Ønsker dere kurs? Kontakt oss via epost eller ta en telefon: 91184610/ 92291227