Grunnleggende begrepssystemer – generelle tiltak for å forbygge og møte spesifikke vansker

Relevant for begynneropplæring, spesialundervisning og intensiv opplæring

 

Vi er gode på læringsmiljø i norsk skole. Fokus på dette gjennom mange år har gjort “trygghet og trivsel” til noe mer enn et slagord.

Nå må vi bli like gode på elevens “indre læringsmiljø”. Mange elever trenger å “lære å lære”, slik at det blir lettere for dem å nå læringsmål når det gjelder de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og regning. Ikke fordi det er så viktig å nå læringsmål, men fordi dette er ferdigheter som er viktige for å leve et mest mulig selvstendig liv, og delta i et demokratisk samfunn.

Den nye opplæringsloven blankpusser begreper intensiv opplæring. Det gjelder elever som en ser har risiko for å ikke nå slike læringsmål. Intensiv opplæring må være noe annet enn å “rykke tilbake til start” på den ene siden, eller å ha en fristund med lek og spill på den andre. Et alternativ er fokusere på “det indre læringsmiljøet”. Det gjelder elevens evne til å oppdager  likheter og forskjeller for å kunne abstrahere og generalisere. Det som skjer “av seg selv” hos de fleste gjør ikke det hos disse elevene. De har heller ikke like lett match når det gjelder å styre oppmerksomheten.

Å få lære grunnleggende analysebegreper  kan styrke “det indre læringsmiljøet,” og gjøre en forskjell. Nyborgs BU-modell er skreddersydd for å støtte disse prosessene, og er derfor et godt verktøy i arbeidet med en intensiv opplæring som skaper endring hos eleven.

 

Innhold

Det Nyborg kalte grunnleggende begreper og begrepssystemer har nettopp slike egenskaper at gir forutsetninger for avkoding, De er generelle på den måten at de er en del av kunnskapen på så uendelig mange områder. De beskriver egenskaper ved, relasjoner mellom og plassering i tid og rom.  Å lære dem på en språklig bevisstgjort måte er spesielt viktig for barn og unge som strever med å lære. Listen er basert på Magne Nyborgs BU-modell.

La oss se nærmere på noen av disse grunnleggende begrepene

(Få fram linker ved å dra musepekeren over lista):

 

Former

Farger

Stillinger

Størrelse/ lengde/ høyde

Plass

Funksjon

Antall

Hele og deler av hele

Lyder (inkl språklyder)

Stoff-art

Stoff-egenskaper

Mønster

Temperatur

Vekt

Smak

Lukt

Bevegelse/ retning/ fart

Tid

Forandring

Verdi

Likheter og ulikheter

Metode

Nyborgs modell for begrepsundervisning er en metode som har vist seg å matche godt med måten vi faktisk lærer på.  Dette har spesielt stor betydning for barn som har mindre læringspotensiale, og er i risiko for å få lærevansker. Bildene under viser viktige elementer ved metoden. Hvis dette er helt ukjent vil de fleste ha behov for mer spesifikk kunnskap oml metoden for å bruke den. Les mer om begrepsundervisning her på sida, eller be om kurs.