CAS2 Ratingskala – kartlegging for læring – intensiv opplæring

CAS2 Ratingskala kan bli et viktig verktøy for intensiv opplæring. Den gir kunnskap om barnets styrke og eventuelle vanske, og gjør det lettere å tilpasse tiltak til den enkeltes behov.

 

Når oppdraget er å bidra til at eleven “tar igjen” læringsmål som har vist seg trøblete, er helt nødvendig å ha god innsikt i elevens måte å lære på og legge til rette i samsvar med det.

CAS2 Ratingskala er et nyere kartleggingsverktøy for skole og barnehage, som gir informasjon om de fire grunnleggende kognitive prosessene planlegging, oppmerksomhet, simultan og suksessiv (PASS). Det vil si at det er nettopp informasjon om elevens typiske måter å lære på vi finner ut av når vi bruker denne ratingskalaen.
Med ratingskalaen finner vi elevens PASS-profil basert på et spørreskjema med 40 spørsmål som fylles ut av lærer. Slik kan en enkelt få et inntrykk av eventuell kognitiv styrke og vanske hos eleven, og med det en basis for å tilpasse opplæringne mer presist. Det blir lettere å gjøre “intensiv opplæring” intensiv. 

Det vil si at med CAS2 Ratingskala kartlegger vi ikke for å vurdere eller sortere, men for å støtte læring. CAS2 Ratingskala bygger på PASS-teorien om nevrokognitive prosesser, og gir oss nye måter å forstå barns læring på. Slik kan dette verktøyet være nyttig også fordi det blir lettere å møte elevers styrke og vanske på disse områdene i den ordinære opplæringa, og kanskjeetter hvert  uten å fylle ut spørreskjema.

CAS2 Ratingskala kan kjøpes i nettbutikken. Den som skal skåre og tolke skjemaet må være sertifisert.
Snakk med PPT – kanskje de har noen som er CASS2-sertifisert? Det holder.
Dere kan også be om kurs.

Bruker du allerede CAS2 Ratingskala? Her finner du ecxel-ark for å gjøre PASS-sammenligninger (seksjon 5 på skåringsarket).

Du får ikke Ola ut av tankene. Tredjeklassingen jobber og jobber, men det hjelper bare ikke. Han sliter med å lese ord med mer enn tre bokstaver, og holder på å miste hele motivasjonen.
Vi har alle møtt barn som Ola. Vi skjønner ikke hva som skjer, og føler at vi kommer til kort når det gjelder å hjelpe han til komme videre.

Det kan gjelde matematikk

Lise, som lett identifiserer antall kan kanskje ha en styrke i simultan prosess, mens Ole, som ikke husker hva som er neste steg i prosedyren når han skal dele, kan ha vansker med planleggingsprosess.
Den som har vansker med å automatisere tallfakta, for eksempel “alt som blir 8” eller “alt som blir 13”, viser seg kanskje å ha en vanske med suksessiv prosess.

…… eller det kan gjelde lesing og skriving

Den som har vansker med suksessiv prosess kan synes det er vanskelig å finne den neste bokstaven i ordet.
Den som har styrke i simultan prosess vil lett lære seg de 100 mest brukte ordene – i hvert fall hvis de kommer som et spill.

Sertifiseringkrav

For å kunne bruke CAS2 Rating-skala må du være sertifisert. Det betyr at du må ha et to dagers kurs som gir innføring i PASS-teorien og i CAS2 Rating-skala, og du må sende inn en rapport som viser at du kan bruke dette redskapet riktig. Denne rapporten kommer du til å få en personlig tilbakemelding på.

Om du bare ønsker å lære om PASS-teorien, er du også velkommen på kurs. For at du ikke skal betale for sertifiseringen om du bare ønsker å få del i denne kunnskapen, har vi skilt prisen for kurset og sertifiseringen.

Sertifiseringskurs. Bestill CAS2 Ratingskala.