![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/PLAN-ATT-SIMA-SUC.jpg)
CAS2 Ratingskala
CAS2 Ratingskala er kartlegging av PASS-prosessene på “lavterskel”-nivå. Ratingskalaen er normbasert, foreløpig brukes amerikanske normer. Lærer/spesialpedagog i barnehage og skole kan bli sertifisert for å bruke dette verktøyet. To-dagers kurs inngår i sertifiseringen.
CAS2 Ratingskala har 10 spørsmål som gjelder barnets atferd relatert til hver av prosessene. Når vi tar disse spørsmålene i bruk får vi nye måter se hvert barn på, Det vi ser gir dybde til vår forståelse av PASS-teorien om hjernens funksjoner, og til hver av PASS-prosessene.
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/Skjermbilde-2020-12-08-kl.-09.34.08.png)
Planlegging kan også være:
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2018/04/Sandkasseleik-e1607503684269.jpg)
Å leke i sandkassa krever aktive planleggingsprosesser.
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2018/01/Lysbilde4-1-e1607503761541.jpg)
UFF – nå har jeg gjort noe skikkelig dumt!
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/03/high-ropes-course-58665_1920-e1607502737463.jpg)
Hvor griper jeg nå, og hvor setter jeg foten? Det må jeg finne ut av!
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2015/09/glade-barn-i-snøen-e1607503186808.jpg)
Så langt kom vi! Det var gøy, men nå prøver vi akebrett!
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/PLAN-ATT-SIMA-SUC.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/Skjermbilde-2020-12-08-kl.-09.35.19.png)
Oppmerksomhet kan også være:
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/I-can-see-a-round-shape-1.jpg)
Konsentrert! Fokusert!
Legg merke til kanten.
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/Oj-hol-med-rund-form-1-scaled.jpg)
Se her! Jeg fant den!
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/Merksemd.jpg)
Tydelig fokus.
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/PLAN-ATT-SIMA-SUC.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/Skjermbilde-2020-12-08-kl.-09.42.07.png)
Simultan kan også være:
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/continents-puslespel-1.jpg)
…å se hvordan deler hører sammen.
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/Europa-2.jpg)
…relatert til tankekart.
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/Rød-farge-bhg-3-1.jpg)
…å finne ut at de er like i at de har grønn farge.
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/PLAN-ATT-SIMA-SUC.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/Skjermbilde-2020-12-08-kl.-09.35.43.png)
Suksessiv kan også være:
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/SAM_2579.jpg)
…når vi skal stille oss på rekke. Hvem har plass først? Andreplass?
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/road-2208919_1920-1.jpg)
Når vi kjører gjennom et landskap, vi har kjørt gjennom før, så kan vi oppleve følelsen av at “nå kommer vi snart til…” og så viser det seg å stemme.
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/pianist-1149172_1920-1.jpg)
Når vi spiller et instrument er det “dobbelt” suksesivt. Det å plassere fingrene på stadig nye måte skal stemme med rekken av lyder vi vil ha fram.