

CAS2 Ratingskala
CAS2 Ratingskala er kartlegging av PASS-prosessene på “lavterskel”-nivå. Ratingskalaen er normbasert, foreløpig brukes amerikanske normer. Lærer/spesialpedagog i barnehage og skole kan bli sertifisert for å bruke dette verktøyet. To-dagers kurs inngår i sertifiseringen.
CAS2 Ratingskala har 10 spørsmål som gjelder barnets atferd relatert til hver av prosessene. Når vi tar disse spørsmålene i bruk får vi nye måter se hvert barn på, Det vi ser gir dybde til vår forståelse av PASS-teorien om hjernens funksjoner, og til hver av PASS-prosessene.
I dag fokuserer vi på P-en: planlegging, og tar fram spørsmålene fra CAS2 Ratingskala som gjelder planleggingsprosesser.

Planlegging kan også være:

Å leke i sandkassa krever aktive planleggingsprosesser.

UFF – nå har jeg gjort noe skikkelig dumt!

Hvor griper jeg nå, og hvor setter jeg foten? Det må jeg finne ut av!

Så langt kom vi! Det var gøy, men nå prøver vi akebrett!
I ei annleis adventstid – utan konsertar og andre kulturtilbod – så gjeld det å syte for kulturen sjølv. Kva med å hente fram Jostein Gaarders “Julemysteriet”? Det er ei bok som fortener å bli lest – og lest om att.
