![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/PLAN-ATT-SIMA-SUC.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/PASS.jpg)
CAS2 Ratingskala – oppmerksomhet
CAS2 Ratingskala er kartlegging av PASS-prosessene på “lavterskel”-nivå. Ratingskalaen er normbasert, foreløpig brukes amerikanske normer. Lærer/spesialpedagog i barnehage og skole kan bli sertifisert for å bruke dette verktøyet. To-dagers kurs inngår i sertifiseringen.
CAS2 Ratingskala har 10 spørsmål som gjelder barnets atferd relatert til hver av prosessene. Når vi tar disse spørsmålene i bruk får vi nye måter å se hvert barn på, Det vi ser gir samtidig dybde til vår forståelse av PASS-teorien om hjernens funksjoner, og til hver av PASS-prosessene.
I dag gjelder det A’en i PASS – som på norsk egentlig skulle vært en O for oppmerksomhet. Oppmerksomheten sørger for at vi legger merke til… – hvert minutt og sekund vi er våkne. Vi har fokus på det vi holder på med – noe vi er interessert i – det som skjer på skjermen – vi legger merke til gode lukter når noen baker, den skarpe lyden av en ambulanse, lyset fra en blitzlampe – eller hav som helst annet. Noen ganger er det andre som styrer oppmerksomheten vår med et “se her…” eller et “..hør godt etter nå:…” eller ved å gi oss oppgaver vi skal løse. Når vi holder på med noe krevende er det ofte lett å bli forstyrret av andre ting, eller vi engasjerer oss i den grad at det er vanskelig å “nå inn” for den som måtte prøve. Luria sier at oppmerksomheten er den primære, den første prosessen i hjernen vår. Den setter i gang de andre prosessene, så og si. Det betyr at alt vi holder på med i livet vårt egentlig er ganske avhengig av at oppmerksomheten fungerer.
Se hvilke spørsmål Naglieri, Das og Goldstein har lagt inn i den delen som gjelder oppmerksomhet i CAS2 Ratingskala, og legg merke til hva det går i.
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/Skjermbilde-2020-12-08-kl.-09.35.19.png)
Ofte vil vi voksne at barn skal dele vårt fokus, og “følge med”. Slik må det noen ganger være, men vi aldri glemme at å felles fokus også kan bety at vi deler barnets fokus og følger hans eller hennes pekefinger for å se hva de har oppmerksomheten på. Barnets språkutvikling støttes når vi er der med et ord som setter navn på; det bygges relasjoner, og barnet kjenner seg verdsatt og trygt.
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/I-can-see-a-round-shape-1.jpg)
Konsentrert! Fokusert!
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/Oj-hol-med-rund-form-1-scaled.jpg)
Se her! Jeg fant den!
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2020/12/Merksemd.jpg)
Tydelig fokus.