PASS-prosessene i barnehage-aktivitet
med eventyret om bukkene Bruse
PASS-prosessene ligger til grunn for all mental aktivitet hos oss mennesker. De utgjør en ressurs, og når de brukes, så utvikler de seg og fungerer enda bedre.
![geitekilling](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2022/01/geitekilling.jpg)
![Male brua 3](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2022/01/Male-brua-3.jpg)
![Å male bnua, 2](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2022/01/A-male-bnua-2.jpg)
På dissse bildene lager barna i Nygård barnehage, Lyngdal, figurer og kulisser til eventyret om de tre bukkene Bruse. Vi ser at de er ivrige og har det kjekt, Denne situasjonen kan illustrere hvordan PASS-prosessene – planlegging-oppmerksomhet/attention-simultan-suksessiv – hos barna stimuleres i en aktivitet som dette. Former – farger – likheter og forskjeller stimulerer simultan prosess. Her er mye å legge merke til, og når det blir “satt ord på” støttes både oppmerksomhet og de elementene i planleggingsprosessene som gjelder metakognisjon – å ha bevissthet om. Å leke eventyret integrerer simultan og suksessiv prosess – hver del av fortellingen blir en helget i seg selv, og når de settes sammen i rekkefølge hjelper disse helhetene til å huske rekkefølgen i eventyret.
PASS-prosessene er i aktivitet så lenge vi er våkne. Vi klarer aldri å identifisere dem fullt ut, men det kan være nyttig å leite etter dem i hverdagsaktiviteter både i barnehagen, skolen og på andre arenaer. Når vi møter barn som har vansker med den ene eller den andre prosessen, så er det nyttig både å kunne kjenne igjen en slik vanske, å vite noe om hve som da er vanskelig for barnet, og hvordan den aktuelle prosessen kan støttes.