GRUNNLAGET-serien består ev tre elementer

  1. GRUNNLAGET begrepsmateriell
  2. GRUNNLAGET desimalsett som er en trekasse med treklosser som har kvadratisk og kubiske former  1-100 for matematikkundervisningen i småskolen og spesialundervisning. Det følger med en Lærerveiledning utarbeidet av Gunvor Sønnesyn.
  3. GRUNNLAGET- ØV og LÆR er sju serier med brettspill som kan brukes til lotto og memory.
Systematisk begrepsundervisning

GRUNNLAGET begrepsmateriell har alt det du trenger for å komme i gang med begrepsundervisning etter Nyborgs modell. Vi får begeistrede tilbakemeldinger fra skoler som lar seksåringene strate med Grunnlaget.
Konkret materiell er fordelt på ti esker og en tøypose, og det som er for stort for disse ligger løst i esken.
De grunnleggende analysebegrepene  som Grunnlaget har “program” for å hjelpe barna til å oppdage likheter og forskjeller, og styre oppmerksomheten. Dette tar de med seg inn i lekesituasjoner og læringsøkter, og vi ser spesielt endring hos barn som er i risiko for å utvikle vansker med språk og skolefag. Lærerveiledningen har også en beskrivelse av  Nyborgs begrepsundervisningsmodell (BU-modellen). 
Oppleggene kan ved første blikk virke mekaniske og fastlåste, men begrepsundervisningen skal være fleksibel og ta hensyn til situasjonen og barnets / barnas respons. Derfor er det viktig å merke seg at det stramme opplegget er laget for at den som underviser skal lære metoden, og etter hvert kunne løsrive seg fra det som er skrevet. Når du har brukt dem noen ganger er målet at du skal kunne “løsrive deg”, lage nye oppgaver og tilpasse til barn som har behov for det.

GRUNNLAGET desimalsett gir muligheten for å regne “på ekte”. Her er alt som trengs for de barna som har nytte av å koble ord som ener, tier, hundrer, tidel, hundredel og tusendel til virkelige tusendeler, hundredeler og så videre. Med Grunnlaget  desimalsett kan barna gjøre alle typer regnestykker med naturlige tall, desimaltall og tidelsbrøker “på ekte”.

Grunnlaget ØV og LÆR består av sju ulike serier med lotto- og memoryspill.
– ANNA – spill for analytisk koding – særlig viktig når barn trenger støtte for oppmerksomheten.
– ADDIS – for å øve addisjon i tallområdet 1-20
– SUB – for å øve subtraksjon i tallområdet 1-20
– MULTI – for å øve gangetabeller
– KLOKKA for å øve å lese digitale og analoge tidsangivelser (klokkeslett) og koble det til ord.
– GRAFEM – for å øve automatisert avkoding av sammensatte grafemer (norske)
– 100-serien – for å automatisere de 100 mest brukte ordene i norsk tekst