Hvorfor PASS?
Fordi kunnskap om PASS gir oss nye muligheter til å forstå elevens vansker. Med kunnskap om PASS blir det lettere å gjøre den lille tilpasningen som skal til for at elever som Ben og Larry skal lykkes i å lære, selv om de har vansker med suksessiv prosess. Nederst på sida finner du eksempel på oppgaver som kan bidra til å skape bevissthet om rekkefølge og plass i rekka – noe av det som er kjernen i suksessiv prosess.
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/12/Lysbilde01.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/12/Lysbilde02.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/12/Lysbilde03.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/12/Lysbilde04.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/12/Lysbilde05.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/12/Lysbilde06.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/12/Lysbilde07.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/12/Lysbilde08.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/12/Lysbilde09-1.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/12/Lysbilde10-1.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/12/Lysbilde11.jpg)
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/12/Lysbilde12.jpg)
Oppgavene til høyre kan brukes til å fokusere på plass i rekka. “Finn likheter og ulikheter” er et åpent spørsmål. Vi kan spørre på måter som bidrar til å styre oppmerksomheten mot plass i rekka. Til første rad kan vi for eksempel spørre: “Ser du noe som de som har andreplass i rekka er like i? Vi anbefaler også å spørre om ulikheter: ..”Ser du noe som er forskjellig?” Til andre rad spør vi: “Se på de som har plass først i rekka. Hva er de like i? Hva er de ikke like i?” Slik har vi mulighet til å støtte eleven i å styre oppmerksomheten mot andre egenskaper. Det innebærer analytiske kodingsprosesser som gjør det lettere å lære.
Last ned fila hvis dette er noe du kan bruke.
![](https://pedverket.no/wp-content/uploads/2017/12/Like-og-ulike-plass-i-rekke.jpg)