Å lære språk, sett i lys av

Men disse ulike språk-læresituasjonene har også noe felles, gitt av språket som skal læres. Språk har det felles at de består av ett symbolsystem anvendt på virkeligheten med all dens mangfold, og etter hvert også på abstraherte aspekter som primært stiger ut av denne virkeligheten. Vi skal la analyser av dette ligge, men bare minne om hvordan det snakkes om språkets overflatestruktur versus dypstruktur; fonologi (eller semiologi om en skal inkludere andre språk enn de talte) versus semantikk. I det følgende snakker vi om talt språk, og da kan vi si det så enkelt som språklyder knyttet til mening.
Vi beskriver ofte tilegnelsen av morsmål som barnets språkutvikling. Vi kan også tenke på det som en læringsprosess om vi definerer læring som det å erfare, og bearbeide og lagre erfaringer. Når en person lærer er de grunnleggende kognitive PASS-prosessene aktive.

Etter hvert som barnet øker ordforrådet og lærer seg syntaktiske strukturer i språket, så vil planleggingsprosessene bli mer viktige.
Det kreves også mer av planleggingsprosessene når språket en skal lære blir mer komplisert, og det blir det når barnet hele tiden gjør nye og spennende erfaringer som trenger språk.

Senere vil bevissthet om språket henge sammen med barnets evne til å legge merke til hvordan ord høres ut, hva de betyr, og hvordan endringer i ordet knyttes til endringer i betydning.

Det samme gjelder når barnet har oppdaget at epler og bananer er like i at de er frukt, eller at bord og stol er like i at de er møbler. En slik oppdagelse gjør det lettere å aktivisere det ordet en trenger til enhver tid, noe som er avgjørende for et funksjonelt språk.

Desto viktigere at språk-stimuleringen helt fra første leveår knytter språket til virkeligheten, og at barnet har språk-modeller som uttaler ordene tydelig og poengtert. Ikke mindre viktig er det at barna stadig får være i situasjoner der andre barn og voksne henvender seg direkte med språk. I tillegg til å støtte språklæringen vil det også bygge relasjoner og støtte sosial utvikling.
Gunvor Sønnesyn 2019
Les mer om PASS
Med CAS2 Ratingskala kan du kartlegge PASS-prosessene. Kvalifikasjonskrav: Du må være lærer eller spesialpedagog og gjennomføre sertifisering. Kurs for å bli sertifisert i CAS2 Ratingskala
CAS2-testen er laget for bruk i PPT og 2.-linjetjenestene, når en trenger informasjon om PASS-funksjonene. Den som er sertifisert kan gjennomføre testen. Kvalifikasjonskrav: Master i relevant fag eller tilsvarende og gjennomført sertifisering.
Sertifiseringskurs for CAS2